Museumdeur op een kier, 9 mei: Clasine Snellens

Rondleider Clasine Snellens vertelt ons over een bijzondere archeologische vondst: middeleeuwse wastafeltjes

Ik ben Clasine Snellens, rondleidster in dit museum.

Aan het einde van de rondleiding neem ik de bezoekers graag nog even mee naar de ruimte Archeologie om de Wastafeltjes te laten zien.

Tijdens archeologisch onderzoek in het voorjaar van 2002 werden dezen in een beerput in de buurt van de Kerkstraat gevonden. Een bijzondere vondst!

Het is een leren etui, een schrijfstift en vijf gedeeltelijk beschreven wastafeltjes uit de late Middeleeuwen.
De wastafeltjes werden gebruikt door scholieren, studenten en kooplieden. In dit geval -aan de tekst te zien- zijn deze bij de haringhandel gebruikt.
Ik vergelijk de tafeltjes met de huidige tekenborden van kinderen.

In de vitrine naast de wastafeltjes is een kinderskeletje te zien dat is gevonden in een urneveld. Dat bevond zich langs de Groene Kruisweg waar nu de McDonalds is gelegen.

Vooral als er kinderen bij zijn laat ik de “onzichtbare geheime” laadjes opentrekken.
Er is heel veel te zien in ons museum en ik hoop U er binnenkort te mogen ontvangen.