Museumdeur op een kier, 27 april: Fré Eggens

Koerier Fré Eggens vertelt over een scheepje in een fles

Mijn naam is Fré Eggens, koerier bij het museum.

Regelmatig moeten er van en naar het museum allerlei museumstukken gebracht en gehaald worden. Daarnaast moeten ook leskisten naar basisscholen binnen de gemeente Brielle worden gebracht.
Als koerier bij het museum brengt het je niet alleen naar allerlei dorpen en steden in het land, maar ook… naar het zogenaamde depot.

Dat depot bevindt zich boven in het museum, zogezegd op de zolder. Het depot is in feite een wondere wereld. Het is het onzichtbare fundament voor de in het museum getoonde glorie. Veel van de daar opgeslagen voorwerpen komen nooit of slechts zelden in het echt te zien, maar zijn wel te bewonderen in de digitale database. Kijk maar eens op de website!
Als koerier kom je soms ook in ons depot. Dan kan je echt kijken naar al die schatten!

Anoniem, Scheepsmodel in fles, 1900-1910

Eens zag ik daar een zeilboot in een fles en meteen dacht ik aan een machinist op een van de schepen waarop ik voer. Hij maakte prachtige schepen in drankflessen die niet alleen door hem waren leeggedronken. Vroeger zag je wel meer van deze flessenscheepjes. Veel van deze kunstwerken werden, uit een soort van verveling, aan boord van schepen gemaakt. Je was soms maanden onderweg, internet was er niet… dus een scheepje in een fles kilt vele uren!

Als flessenbotenbouwer heb je naast erg veel geduld een veelheid van kleine attributen nodig, lijm, garen, houtjes, papier enz. De halve hut van de machinist lag vol met ‘zooi’ die er toch echt voor nodig was om iets fraais te maken.
Als ondergrond ging er eerst stopverf in de fles. De stopverf werd bewerkt met gebogen kwastjes zodat er golven kwamen. Met lijm werden de scheepsonderdelen aan elkaar gezet. Aan de houten masten werden papieren zeilen inclusief de tuigage vastgemaakt, een heel gepriegel.
Na vele uren en dagen was het scheepje klaar om in de fles te gaan. Een aantal dunne touwtjes waren aan allerlei onderdelen van het bootje vastgemaakt maar wel zodanig dat ze los gingen als de boot ‘rechtop’ stond. De masten met zeilen werden plat op het scheepsdek gelegd en uiterst voorzichtig werd het geheel de fles ingeschoven. Door aan de touwtjes te trekken kwamen de masten en soms ook ander delen van het scheepje overeind. Nog even de kurk erop en het flessenscheepje is klaar!

Zo’n scheepje staat ook in ons depot. Objectnummer 2710.01 en maakt deel uit van de eigendommen van de Historische Vereniging De Brielse Maasmond.