Museumdeur op een kier, 21 mei: Trudy Schipper

Museumrondleider, museumdocent en stadsgids Trudy Schipper vertelt over het beeld van Koningin Wilhelmina dat op de Markt voor het museum staat

Ik ben Trudy Schipper. Als stadsgids van de Gidsengroep Brielle zie ik met verlangen uit naar de tijd dat we weer groepen kunnen ontvangen om rond te leiden.
Meestal spreken we af bij het standbeeld van Wilhelmina op de Markt. We wandelen door de stad, over de wallen en vertellen verhalen over mooie historische plekken en monumenten.

Het bronzen standbeeld van Koningin Wilhelmina (1880-1962) op de Markt is gemaakt door de Iers-Nederlandse kunstenares Carol van de Boom-Cairns.
In de jaren ’80 van de vorige eeuw was C(or) J. de Ronde niet alleen burgemeester van Brielle maar ook voorzitter van de Raad van Cultuur voor Zuid-Holland. Hij vatte het plan op om dit beeld in Brielle te plaatsen ter gelegenheid van de 40e Bevrijdingsdag na de Tweede Wereldoorlog.
Hier zien we Koningin Wilhelmina zoals zij in maart 1945 teruggekeerd uit Londen weer voet op Nederlandse bodem zette.
Carol Cairns werd in 1941 in Belfast (Noord-Ierland) geboren. Zij kreeg haar beeldhouwkundige opleiding in Dublin van Yann Ranard Goulet die verbonden was aan de Ecole Rodin in Parijs. Hoewel de kunstenares meestal beelden in de vorm van een buste maakt, is dit beeld qua grootte Koningin Wilhelmina ten voeten uit. Zij draagt de kenmerkende winterjas met vossenbont en hoed.

Het standbeeld werd in 1985 door drie verzetsmannen, de heren Scheps, Schakel en Wolfs onthuld. De heer Wolfs vertelde de kunstenares dat hij het beeld zo goed vond lijken en dan met name de schoenen. Hij vertrouwde mevrouw Van de Boom toe dat hij de koningin nooit had durven aankijken en daarom bij ontmoetingen alleen maar haar schoenen bestudeerde.

Tot slot: de verbondenheid van Brielle met het Huis van Oranje gaat een lange tijd terug. Door een bezoek aan het Historisch Museum Den Briel – na 1 juni gelukkig weer mogelijk – kunt u op verschillende manieren kennisnemen van deze speciale band.