Museumdeur op een kier, 18 april: Herman Liefaart

Receptionist en suppoost Herman Liefaart vertelt onder andere over de VOC

Mijn naam is Herman Liefaart en ik ben woonachtig in Oudenhoorn. Ik ben sinds 1 maart 2020 vrijwilliger geworden in het Historische Museum in Den Briel. Ik heb helaas slechts 1 dagdeel kunnen meelopen voordat het museum dicht ging. Vandaar dat mijn stukje misschien een iets andere bijdrage is. Toch wil ik graag mijn steentje bijdragen.

Doordat ik meerdere keren als bezoeker in het museum ben geweest en geschiedenis mijn grote interesse heeft, heb ik mijn aangemeld als vrijwilliger bij de receptie en als suppoost.
Ik heb 44 jaar in het onderwijs gewerkt, eerst als onderwijzer en later als directeur. Als directeur heb ik jarenlang geschiedenisles gegeven aan de leerlingen van groep 8.
Ik vind dat je geschiedenis moet vertellen op een zodanige wijze alsof je er als het ware zelf bij bent. Dus niet met het geschiedenisboek open, maar juist dicht en vertellen zodat je de verhalen beleeft.
Zo spreekt het VOC-schip, of zoals u wilt de Oost-Indiëvaarder in het museum mij aan omdat je daar prachtige verhalen over kunt vertellen. Neem de kinderen en volwassenen mee aan boord en vertel over het leven daar, vertel over de gevaren onderweg van storm, windstilte, scheurbuik, piraten, hygiëne, voedsel, drank, ruzie, kielhalen.

J.L. Kalf, Scheepsmodel VOC-schip Halve Maen, 1955 – 1956
Anoniem, Scheepsmodel VOC-schip, 1946 – 1947

En dat is precies de kracht van het Historisch museum in Den Briel. De geschiedenis van de Verenigde Oost-Indische Compagnie en met name de 80-jarige oorlog zijn op zodanige wijze in beeld en geluid neergezet alsof je er zelf bij bent (geweest). Dat er daarnaast regelmatig tentoonstellingen zijn, zoals onlangs de tentoonstelling over Cornelis de Wit, momenteel de tentoonstelling over de Tweede Wereldoorlog en dan met name het per ongeluk bombardement in 1943 op de meisjesschool in Den Briel en in de toekomst een tentoonstelling over de Brielse zeehelden Maarten Tromp en Witte de With maken een bezoek alleen maar aantrekkelijker.
Ook de gastvrije ontvangst in de prachtige hal van het museum en de uitleg indien de bezoekers dit wensen maken een bezoek aan historisch Brielle een ware belevenis. Van harte welkom!