Op 1 april verloor Alva zijn bril

groep 7

Op 1 april verloor Alva zijn bril…
1 april 1572 is voor Brielle, maar ook voor de rest van ons land, een belangrijke dag geweest. Want toen verloor de Spaanse veldheer Alva ‘zijn bril’. Hoe zat het precies met de Opstand, wat gebeurde er op 1 april en verloor Alva echt een bril of zat het toch net even anders? Leerlingen ontdekken via allerlei werkvormen van alles over deze bijzondere historische dag.

Opzet programma
1. Voorbereidende les aan de hand van leskist op school
De leskist bevat allerlei materialen, opdrachten en spellen die een beeld geven van de Nederlandse opstand en de inname van Den Briel. De leskist is voorzien van een duidelijke docentenhandleiding. De leskist verblijft ter voorbereiding 3 weken op school.
2. Bezoek aan de Sint-Catharijnekerk, speurtocht door de binnenstad van Brielle en het Historisch Museum Den Briel
De speurtocht bestaat uit een gedeelte buiten en een gedeelte in het museum. In het museum worden de vragen die buiten zijn gemaakt, gekoppeld aan diverse objecten in het museum. Hierbij zijn 2 museumdocenten aanwezig ter begeleiding. Het programma duurt 2 uur.

Kosten
Het project maakt deel uit van het programma Erfgoedspoor van de Culturele Commissie Primair Onderwijs Brielle. Wanneer het scholen uit de gemeente Brielle betreft, worden de kosten door de CCPO vergoed. Het museum verstuurt de rekening aan het CCPO.
Ook scholen van buiten Brielle kunnen aan het programma deelnemen. Kosten zijn dan € 5,00 per leerling (per 15 maart 2024), reserveren is verplicht. De school kan dan geen gebruik maken van de leskist, maar de opdrachten uit de leskist kunnen worden gedownload van deze website.

Begeleiding
Behalve de docent van groep 7 verwachten wij minimaal een extra begeleider vanuit de school.

Download hier het voorbereidende lesmateriaal:

0. Introductie voor de leerkracht
1a. Verkleedkleren