Replica portret Charlotte de Bourbon in Museum Den Briel

Charlotte neemt voorlopig plaats Cornelis Briel in

Voorne aan Zee
13 februari 2023

Op de plaats van het aan Museum De Lakenhal uitgeleende portret van Cornelis Briel prijkt vanaf vandaag een portret van Charlotte de Bourbon (1546-1582). Zij was de derde echtgenote van Willem van Oranje. Willem en Charlotte trouwden in de Sint-Catharijnekerk in Brielle, op 12 juni 1575.

Het portret van Charlotte is een in 2022 geschilderde, anonieme kopie op doek naar een origineel in de Koninklijke Verzamelingen. Het origineel, op paneel geschilderd door Daniel van den Queborn (1552-1602/5), wordt tentoongesteld in het Paleis op de Dam in Amsterdam.
Charlotte de Bourbon is door haar huwelijk met Willem van Oranje in de Sint-Catharijnekerk voor altijd verbonden aan de stad Den Briel. Met de instemming van Koninklijke Verzamelingen heeft Historisch Museum Den Briel in 2022 een geschilderde replica van het portret laten maken, aanvankelijk voor de tentoonstelling Het Huis Oranje-Nassau in Brielle en op Voorne-Putten die in de zomer van 2022 te zien was. Het portret op doek zal vanaf heden permanent in de vaste presentatie van het museum te zien zijn.
In 2021 vervaardigde Heleen Levano een bronzen reliëf van Willem en Charlotte, dat permanent wordt geëxposeerd in de tuin van de Sint-Catharijnekerk.

In de kerk herinnert een glas-in-loodraam uit 1929 aan het huwelijk van Willem en Charlotte. Algemene info Facebook Twitter: @MuseumDenBriel Instagram: @museumdenbriel Noot voor de redactie Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met Marijke Holtrop 06-22719359