Museumdeur op een kier, 2 mei: Fré Eggens

Koerier Fré Eggens vertelt over boerderij Esterenburg (of Esterenburch) te Vierpolders, onder andere te zien op een aquarel van J.H. van Soest uit 1947

Boerderij Esterenburg of Esterenburch, Middelweg 5, Vierpolders

Het coronavirus heeft niet alleen nadelen er zijn ook beslist wel wat voordelen op te noemen, waaronder rustige fietstochten door je eigen omgeving. Al enkele malen fietste ik langs die fraaie hofstede genaamd Esterenburch aan de Middelweg in Vierpolders. Bij het zien van deze grote boerderij gingen mijn gedachten uit naar de bovenste verdieping van ons museum waar jaren geleden een schilderij hing met diezelfde boerderij. Elke keer als ik een rondleiding gaf moest ik over deze boerderij wat vertellen, zomaar voorbij lopen ging niet.

J.H. van Soest, Aquarel Boerderij Esterenburg of Esterenburch te Vierpolders, 1947

In vroeger dagen waren er rijke families die het zich konden veroorloven een buitenplaats, al of niet met een boerderij, te laten bouwen buiten de steden. Ook op Voorne kwamen er meerdere buitenplaatsen waarvan de boerderij Esterburch er een van is. De werkelijke ouderdom weten we niet maar rond 1660 werd op diverse landkaarten deze boerderij, met twee hooibergen, al aangegeven, liggend aan de Speckjesweg zoals de Middelweg in die tijd werd genoemd.
In 1736 werd Cornelis Langereis benoemd tot Raad en Rentmeester Generaal der Domeinen in Voorne. Daarnaast vervulde hij vele belangrijke functies in de stad Brielle, waaronder burgemeester en rentmeester van het Merula Weeshuis. Om de functie Rentmeester der Domeinen te kunnen vervullen moest hij wel grootgrondbezitter zijn en kocht daarom de Esterenburch. Hij liet de boerderij verbouwen in 1738 wat blijkt uit de jaartallen op de muurankers aan een van de gevels.
Na Cornelius Langereis hebben er velen gewoond, meestal als pachter op de boerderij. De laatste eigenaar, de familie Dekker, woonde er tot 2002. Familie Dekker fokte een speciaal ras kleine koeien maar dit soort is nooit opgenomen in het stamboek.
Buitengewoon bijzonder waren de vloeren van het voorhuis en de opkamer. De vloeren hadden het zogenaamde ‘blote voeten marmer’, een schildertechniek om marmer na te bootsen. Om dit effect te krijgen, werd een houten vloer eerst met een lichte kleur beschilderd. De kinderen liepen daarna door de natte bruine bovenlaag en bestempelden zo met hun voeten de vloer.
Een brand verwoestte in 1938 de grote schuur maar gelukkig is het voorhuis gespaard gebleven. Na de brand is er een kleinere schuur achter het voorhuis gebouwd. Maar de eens zo kapitale stee was van haar oorspronkelijke statie beroofd.
Onze Brielse kunstschilder Martinus Middelhoek maakte in 1975 een schilderij van de Esterenburch.

Martinus Middelhoek, Boerderij Esterenburg, 1975

Fiets er eens langs en zie de naam Esterenburch op de hekpalen en de achter het lommer verscholen boerderij!

De boerderij is nu eigendom van Vereniging Hendrick de Keyser en wordt verhuurd.