Tentoonstelling Cornelis Tromp en Philips van Almonde

Te zien in Museum Den Briel en in de Sint-Catharijnekerk

Brielle, 15 juni 2021

De tentoonstelling “De admiraals Cornelis Tromp en Philips van Almonde. Strijd tot aan het graf” belicht het leven van Cornelis Tromp (1629-1691) en dat van de in Brielle geboren Philips van Almonde (1644-1711). Met prenten, penningen, beeldjes en enkele schilderijen wordt aandacht geschonken aan de zeeslagen waar Tromp en Van Almonde aan deelnamen. Eén van de tentoongestelde portretten van Cornelis Tromp, geschilderd door Jan Mijtens, is een bruikleen van het Rijksmuseum. Cornelis Tromp kreeg na zijn dood geen grafmonument maar werd bijgezet in de grafkelder van zijn vader Maerten
in de Oude Kerk in Delft. Van Almonde kreeg wel een eigen grafmonument, in de Sint-Catharijnekerk in Brielle. Dit praalgraf maakt deel uit van de tentoonstelling.

Publicatie
Drie gastconservatoren stelden de tentoonstelling samen: dr. Ronald Prud’homme van Reine, drs. Sjoerd Bijker en drs. Pier Terwen. Zij schreven ook de artikelen voor de rijk geïllustreerde catalogus die bij de tentoonstelling verschijnt. Hierin wordt een nieuwe verklaring gegeven voor de gunning door de Staat van praalgraven voor gesneuvelde admiraals en wordt de mogelijke beeldhouwer van Van Almondes grafmonument geïdentificeerd. Het boekje is voor € 5,95 te koop in de museumwinkel, de Catharijnekerk en Boekhandel Hoofdstuk Eén.

Op vertoon entreebewijs museum toegang tot Sint-Catharijnekerk
De bezoeker van het museum heeft op vertoon van zijn/haar toegangskaartje ook toegang tot de Sint-Catharijnekerk en kan daar het grafmonument bekijken (op dezelfde dag of op een andere dag t/m 29 augustus, mits geopend voor publiek).

Samen zorgen voor een veilig museumbezoek
In het museum én in de Catharijnekerk is het dragen van een mondkapje verplicht vanaf 13 jaar. Ook is vooraf reserveren van een museumticket noodzakelijk. Dat kan alleen
online via deze pagina, of via de qr code ter plaatse.

Algemene info
Facebook pagina museum
Twitter: @MuseumDenBriel
Instagram: @museumdenbriel