RCE leent portret Lodewijk van Nassau aan museum

Brielle, 9 mei 2019

Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed leent portret Lodewijk van Nassau uit aan Museum Den Briel
De vaste presentatie over de Tachtigjarige Oorlog in Historisch Museum Den Briel is wederom uitgebreid, nu met een portret van Lodewijk van Nassau (1538-1574), de jongere broer van Willem van Oranje. Lodewijk voerde in 1568 de troepen van Willem van Oranje aan bij de Slag bij Heiligerlee. Met zijn broer Hendrik voerde hij de legers aan bij de Slag op de Mookerheide, waarbij hij op 14 april 1574 sneuvelde.

Het portret op paneel, vervaardigd door Anthonis Mor van Dashorst (1519-1575), is in langdurig bruikleen gegeven door de Rijksdienst voor het Culturele Erfgoed (RCE), beheerder van de rijkscollectie kunstwerken. De RCE is onderdeel van het ministerie van OC en W.

Het portret is te zien in de museumzaal die gewijd is aan de slagen voor en na de inname van Den Briel op 1 april 1572.

Het portret was eerder te zien in de tentoonstelling 80 Jaar Oorlog in het Rijksmuseum.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie over dit bericht en persfoto’s kunt u contact opnemen met
Marijke Holtrop via info@historischmuseumdenbriel.nl of 06-22719359.