Portret Cornelis Briel in bruikleen naar Museum De Lakenhal

Tentoonstelling David Bailly

Voorne aan Zee, 5 februari 2023

Wie het portret van Cornelis Briel uit de collectie van Historisch Museum Den Briel wil bekijken, zal de komende maanden moeten afreizen naar Leiden. Het in 1643 door David Bailly (1584-1657) op paneel geschilderde portret is een van de objecten in de tentoonstelling die van 10 maart tot en met 2 juli in Museum De Lakenhal te zien is onder de titel DAVID BAILLY – TIJD, DOOD EN IJDELHEID

De tentoonstelling in De Lakenhal brengt 90 werken bij elkaar waaronder portretten en vanitasvoorstellingen van David Bailly, en werk van tijdgenoten als Dou, Lievens en Rembrandt. De sectie waarin David Bailly’s portretwerk centraal staat, biedt inzicht in Bailly’s vaardigheden als portretkunstenaar maar ook in zijn netwerk van opdrachtgevers. David Bailly is tegenwoordig vooral bekend om zijn Vanitasstilleven met zelfportret van de schilder uit 1651.

David Bailly, Vanitasstilleven met portret van een jonge schilder,
Collectie Museum De Lakenhal, Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt, de Vereniging van Belangstellenden in de Lakenhal en de Stichting Openbaar Kunstbezit, 1967

Cornelis Briel (1619-1657) stamt uit een Brielse regentenfamilie. Vader en grootvader Briel zijn beiden schepen (wethouder) en burgemeester van de stad geweest. Na zijn rechtenstudie in Leiden keert Cornelis jr. terug naar Brielle. In 1650 neemt hij de plaats in van zijn overleden zwager Jacob de Jonge van Ellemeet als schepen van de Brielse vroedschap. En hij volgt zijn zwager op in de functie van curator van de Latijnse School. In 1654 wordt Cornelis benoemd tot baljuw van Brielle en Voorne, belast met de regionale rechtspraak. Het portret is in 2002 met steun van de Vereniging Rembrandt voor het Historisch Museum Den Briel aangekocht.

David Bailly, Portret Cornelis Briel.
Collectie Historisch Museum Den Briel, Aankoop met steun van de Vereniging Rembrandt, 2002

Voor meer informatie over de tentoonstelling zie de website www.lakenhal.nl

Algemene info
Twitter: @MuseumDenBriel