Publieksdag NTR in Brielle Publieksdag NTR in Brielle

Brielle, 13 sept 2018

80 Jaar Oorlog in ’t land: bijzonder herinneringsprogramma in Brielle op 29 september
Het is 450 jaar geleden dat de Tachtigjarige Oorlog begon (1568-1648). Speciaal voor dit herinneringsjaar bundelen het Rijksmuseum en de NTR hun krachten. Samen met lokale instanties en uitgeverij Atlas Contact organiseren zij bijzondere publieksprogramma’s in steden die cruciaal waren in de 80 jaar durende strijd.

De NTR zendt vanaf 28 september de documentaireserie ‘80 Jaar Oorlog’ uit. Per aflevering staan één of meerdere steden centraal. In aflevering 2, die op 5 oktober wordt uitgezonden, speelt de verovering van Brielle in 1572 een belangrijke rol. Om deze bijzondere stad extra in de schijnwerpers te zetten wordt op 29 september in de hele stad een speciaal programma georganiseerd dat gratis toegankelijk is. Bezoekers krijgen een exclusieve preview van de aflevering van de NTR televisieserie over Brielle. En het Rijksmuseum vertelt hoe de Briellenaren hun verhaal kunnen terug zien in de tentoonstelling ‘80 Jaar Oorlog. De geboorte van Nederland’ die van 12 oktober 2018 – 20 januari 2019 te zien is.
U bent van harte welkom om deel te nemen aan de diverse activiteiten.

Programma 29 september – Brielle

Locatie Bedevaartskerk
10.00-12.00 uur: Speciale openstelling en rondleiding Bedevaartskerk HH Martelaren van Gorcum en Ciborium. Deze 19 geestelijken werden 9 juli 1572 door de watergeuzen even buiten Brielle opgehangen.

Locatie Sint Catharijnekerk
12.00 uur: inloop met koffie/thee
12.30 uur: welkom door burgemeester
12.45 uur:
– Exclusieve voorvertoning 80 Jaar Oorlog – aflevering Brielle van 5 oktober (NTR)
– Presentatie tentoonstelling 80 Jaar Oorlog. De geboorte van Nederland. (Rijksmuseum)
– Uitvoering in kostuum van scenes uit het toneelstuk Om de Sleutel van de Stad zoals de 1 aprilvereniging dat elk jaar op 1 april uitvoert.
– Geuzenkinderen in kostuum zingen geuzenliederen, worden muzikaal begeleid 14.30 uur formele afsluiting; het programma wordt elders voortgezet

Locatie stad/museum
Vanaf 15.00 uur keuze uit:
– Gratis bezoek aan museum (De Tachtigjarige Oorlog. Historisch Museum Den Briel)
– Gratis rondleiding door stadsgidsen langs locaties 1 april 1572, waaronder het 1 aprilmonument bij de Noordpoort.

Samenwerking Rijksmuseum en NTR
Dit najaar is er veel te doen rondom de Tachtigjarige Oorlog. Naast de televisieserie en de tentoonstelling in het Rijksmuseum, slaan de het Rijksmuseum en NTR de handen ineen bij de organisatie van de lokale herinneringsprogramma’s door het land en wordt samen met uitgeverij Atlas Contact het boek ‘80 jaar Oorlog. De geboorte van Nederland’ uitgebracht.

Gijs van der Ham van het Rijksmuseum beschrijft de oorlog aan de hand van de objecten uit de tentoonstelling. Zijn verhaal wordt afgewisseld met lokale vertellingen uit de NTR-serie en essays van onder anderen Judith Pollmann en Peter Vandermeersch. Voor dit boek is op de publieksdag in Brielle speciale aandacht.
Ook is de site 80jaaroorlog.nl gelanceerd, met daarop een overzicht van historische locaties en activiteiten in heel Nederland die in het teken staan van de Tachtigjarige Oorlog.

Over het programma in Brielle: www.beleefbrielle.nl
Over de televisieserie: communicatie@ntr.nl
Over de tentoonstelling: pressoffice@rijksmuseum.nl