Bedevaartskerk en museum ruilen presentatie

Brielle, juli 2018

Bedevaartskerk HH. Martelaren Van Gorcum en Museum Den Briel ruilen presentatie
Onlangs heeft de Bedevaartkerk HH. Martelaren van Gorcum een nieuwe museale presentatie ingericht. Tot en met eind augustus 2018 worden aldaar twee museumobjecten uit de collectie van Historisch Museum Den Briel tentoongesteld. Het betreft twee retabels, afkomstig uit de voormalige houten Bedevaartskapel en Ommegang. In 1932 werd deze kapel vervangen door de huidige kerk.

De twee retabels, afkomstig uit de voormalige houten Bedevaartskapel en Ommegang

Historisch Museum Den Briel heeft van de Bedevaartskerk een hoofdaltaar in tijdelijk bruikleen verkregen en presenteert deze tot en met eind augustus in de zogenoemde Martelarenzaal in het museum. Het hoofdaltaar en de retabels vormden oorspronkelijk één geheel en zijn naar alle waarschijnlijkheid vervaardigd in het atelier voor kerkelijke kunst van Evert Jan Margry (1841-1891).

Het hoofdaltaar

Bedevaartskerk, Rik Brielle: in juli en augustus elke dag van 13-17 uur
Historisch Museum Den Briel, Markt Brielle: di t/m za 10-17 uur; zo 13-17 uur

Algemene info