75 Jaar Vrijheid

Presentatie in Historisch Museum Den Briel

Maart 2020

In het Historisch Museum Den Briel is vanaf 5 maart een presentatie te zien van heel bijzondere objecten uit de museumcollectie en de collectie van de voormalige Historische Werkgroep Zwartewaal die getuigenissen vormen van Brielle en omstreken tijdens de Tweede Wereldoorlog en de dagen na de Bevrijding.

Groter dan in andere jaren
Het museum besteedt elk jaar aandacht aan de Tweede Wereldoorlog. In het kader van de 75e viering van de Bevrijding is de presentatie dit jaar omvangrijker. De presentatie strekt zich uit over een groot gedeelte van de begane grond van het oude stadhuis in het historische centrum van Brielle.

Meer bijzonder dan in andere jaren
In de presentatie is veel aandacht voor het per ongeluk bombardement op Brielle op 4 maart 1943. De bommen kwamen terecht op de Ambachtsschool en Meisjes-vakschool in de Langestraat. Tientallen leerlingen kwamen daarbij om het leven.

Maaike van Rietschoten
Een van de omgekomen leerlingen was Maaike van Rietschoten, toen bijna vijftien jaar oud. Maaikes zusje, mevrouw S. (Saapje) Lekkerkerk-van Rietschoten uit Rockanje, heeft veel van haar eigendommen bewaard. Na haar overlijden in januari 2019 hebben haar nabestaanden deze objecten geschonken aan Historisch Museum Den Briel. Een selectie van de schenking wordt tot en met 10 mei 2020 tentoongesteld.
Maaike van Rietschoten is begraven op begraafplaats Maria Rust in Oostvoorne.

Portretfoto Maaike van Rietschoten

Het museum is geopend van di t/m za van 10-17; op zo van 13-17 uur
Zie ook: www.bevrijdingsfestivalbrielle.nl

Adres: Markt 1, Brielle