De Kinderen van Tromp als pronkstuk voor de Museumweek

Ontdek #onsechtegoud via de website en stel een vraag aan de gastconservator

De Museumweek (19 t/m 25 april 2021) gaat dit jaar zoals veel evenementen noodgedwongen digitaal. Het thema van de week is #onsechtegoud. Alle deelnemende musea stellen bezoekers in staat een speciaal voor de museumweek benoemd pronkstuk virtueel te bewonderen. Historisch Museum Den Briel heeft gekozen voor het schilderij van de Kinderen van Maarten Tromp. Dit prachtige werk van de vergeten meester Jacob Willemsz Delff is sinds oktober jl. in langdurig bruikleen van Museum Gouda en toont de zeven kinderen uit drie huwelijken van de Brielse admiraal Maarten Tromp.

Een tijd lang was niet duidelijk wie deze kinderen precies waren, in de loop der eeuwen was dit in de vergetelheid geraakt. Onlangs rees het vermoeden dat de figuren de kinderen van Tromp betroffen. Het aantal kinderen en de uitbeelding van zoon Cornelis Tromp, die we ook kennen van andere schilderijen, gaven de doorslag. Cornelis werd later net als zijn vader admiraal en speelde mogelijk een rol op de achtergrond bij de moord op de gebroeders De Witt in 1672.

Het schilderij getuigt van de nieuw verworven rijkdom van Maarten Tromp; enkele jaren voor de vervaardiging rond 1650, was Tromp door de Franse koning in de adelstand verheven. De vermaarde admiraal woonde inmiddels in een statig huis aan het Korte Voorhout in Den Haag, een plek waar dit schilderij zeker niet misstond.

Tijdens onze digitale tour vertelt gastconservator Ronald Prud’Homme van Reine alles over admiraal Maarten Tromp en dit schilderij:

Heeft u een vraag voor gastconservator Ronald Prud’Homme van Reine?
Stel die dan via info@historischmuseumdenbriel.nl